Thursday, March 01, 2007

Jak nase současna věda, tak nase současna technologie, jsou podle Whitea tak zabarveny ortodoxni křesťanskou aroganci ve vztahu k přirodě, ze od nich

v nasich ekologickych problemech nemůzeme očekavat zadne řeseni. Prohlasil, ze technologie problem nevyřesi, protoze je posilovana křesťanskym pohledem panovani nad přirodou, ktere se rovna neomezenemu vykořisťovani. "Protoze kořeny naseho problemu jsou tak siroce nabozenske, vylečeni musi tez byt

v zasadě nabozenske, az se nam to libi nebo ne. Musime změnit mysleni a city tykajici se přirody a osudu. Hluboce nabozensky ale hereticky frantiskansky cit pro duchovni autonomii vsech časti přirody můze ukazat směr. Navrhuji svateho Frantiska jako patrona ekologů."

Diskuse a velky zajem o ni započal. V Sunday Review z 2.listopadu 1967 Richard L. Means, ktery byl asistentem sociologie na Kalamazoo College

v Michiganu, citoval Whitea a rozvedl jeho koncept, kdyz se ptal: "Proč nezačit hledat řeseni naseho problemu v pantheismu?" Připojil toto volani po řeseni vychazejicim z pantheismu k tomu, co nazval "studene kočky" generace v jejim zajmu o zen budhismus. Tvrdi nasledujici: "Nebylo by řesenim, kdybychom prostě řekli, ze jsme vsichni jedne podstaty?"

Takze zde mame panteismus jako odpověď na nase ekologicke dilema. Ale je to uplna odpověď? Z touto otazkou se nyni musime zabyvat.

Labels: