Sunday, March 11, 2007

Na americke sceně,

si byly v tomto bodě kalvinisticke a deisticke koncepty Boha zvlastnim způsobem podobne. Oba zneviditelnily Boha jako absolutně transcendentniho, vzdaleneho od světa, izolovaneho od přirody a organickeho zivota. Jako současny přiklad ditochomie mezi duchem a přirodou profesor White uvadi: "...pro křesťana nemůze byt strom vic nez fyzikalni skutečnost. Cely koncept posvatneho haje je křesťanstvi cizi, zrovna tak jako zapadnimu etosu. Teměř dvě tisicileti křesťansti misionaři chtěli vymytit posvatne haje, ktere byly

modlosluzbou, protoze obsahovaly ducha přirody."

Meancova odpověď na jeho otazku ("Jaky je vztah člověka k přirodě") vychazi

z předpokladu, ze nas ekologicky problem existuje diky křesťanstvi. Ke křesťanstvi polozil slepe rovnitko, ktere ve sve vnitřni podstatě (podle jeho předpokladu) vytvořilo a zapřičinilo ekologicky problem.

Naproti tomu můzeme souhlasit s prvni častř dalsi kapitoly v Meancově pojednani: "Mozna, jak Lynn White předpoklada, setrvalost tohoto moralniho problemu je ilustrovana v protestu současne generace chuliganů a přislusniků hippies."

Zde s Meancem souhlasime v nazoru, ze hippies v 60. letech čemusi porozuměli. Měli pravdu, kdyz bojovali s plastickou kulturou způsobem, jakym

Labels: