To, co dělame pro ekologii, zalezi na nasich nazorech na vztah člověk - přiroda. Vice vědy a vice techniky nas ze současne ekologicke krize nedostane do te doby, nez najdeme nove nabozenstvi, nebo promyslime to stare. Beatnici, kteři jsou jednoduchymi revolucionaIi dnesni doby, ukazuji jiste vnuknutř ve svem spřizněni se Zen Budhismem, ktery zobrazuje vztah člověka a přirody az zrcadlově podobně křesťanskemu pohledu. Zen je tak hluboce zavisly na asijske historii jako křesťanstvi na zkusenosti Zapadu a ja pochybuji o jeho zivotaschopnosti mezi nami.
Snad bychom mohli přemyslet o největsim radikalovi v křesťanske historii od dob Krista: svatem Frantiskovi z Assisy. Prvotni zazrak svateho Frantiska je fakt, ze neskončil na pranyři jako mnoho jeho nasledovniků z leveho křidla. Byl tak zjevně hrdinsky, ze představeny frantiskanskeho řadu svaty Bonaventura, skvěly křesťan, se snazil umlčet prvni znamky frantiskanstvi. Kličem k porozuměni Frantiskovi je porozumět mu v jeho viře ve skromnost jako ctnost - nejen u jedince, ale i u člověka jako u druhu.
<< Home